disable copy

Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου 2015

Ψύξη και αντιπηκτικά

by Antonis Reinmeister Vlahos

πριν καμια 8ετια με προβληματιζε ιδιαιτερα η διαβρωση και γενικοτερα οι επικαθισεις στα κυκλωματα ψυξης μοτοσυκλεττων που ηταν αρτια συντηρημενες...
μια λοιπον και οι γνωσεις μου στην χημεια περιοριζονταν στις πολυ βασικες του σχολειου κατεφυγα σε φιλο χημικο και μετα απο εκτενη συζητηση με παρραληλα πολυ ιντερνετικο ψαξιμο κατεληξα στα παρακατω...
συνοπτικα φυσικα και απλα…λιγο χοντρικα επισης, οποτε συγχωρηστε οι γνωστες καποιες απλοποιησεις…ειπαμε δεν ειναι το αντικειμενο μου...
τα περισσοτερα αντιπηκτικα λοιπον,εδώ και αρκετα χρονια,ειναι αιθυλενογλυκολες...
το σκεπτικο...
η αιθυλενογλυκολη ειναι μια αλκοολη η οποια εχει χαμηλοτερο σημειο πηξεως και αντιστοιχα υψηλοτερο σημειο βρασμου σε σχεση με το νερο...αναμεμιγμενη με αυτο αυξανει το ευρος θερμοκρασιων ακομη περισσοτερο,κατι που κανει την χρηση της ιδανικη στο κυκλωματα ψυξεως των οχηματων…
η αιθυλενογλυκολη εχει μεν υψηλοτερο σημειο βρασμου απο το νερο,αλλα χαμηλοτερη θερμοχωρητικοτητα που σημαινει οτι ως ψυκτικο μεσο ειναι χειροτερη απο το νερο...βεβαια λογω του ευρους θερμοκρασιων που καλυπτει θεωρειται ως ιδανικη μεση λυση...
με απλα λογια...οταν βραζει ο τοπος με σκετο αποσταγμενο του θεουλη ο κινητηρας μας δουλευει σαφως ψυχροτερα εφ οσον φυσικα το κυκλωμα μας ειναι σε αψογη κατασταση χωρις την παραμικρη διαρροη που θα του εριχνε την πιεση χαμηλωνοντας αντιστοιχως και το σημειο βρασμου του νερου...παει αυτο...
παμε παρακατ...
καλυψαμε το κομματι κρυου ζεστης...χονδρικα…
στην συνεχεια εχουμε το θεμα διαβρωσης,μια και το νερο εχει την ταση να οξειδωνει-διαβρωνει τα μεταλλα με τις γνωστες σε ολους μας συνεπειες...
η λυση λοιπον ειναι η προσθηκη αναστολεων διαβρωσης...
οι συνηθεις υποπτοι ειναι το πυριτιο και το φωσφορικο αλας οι οποιοι δημιουργουν ενα προστατευτικο στρωμα στα μεταλλα εμποδιζοντας ετσι την διαβρωση...
ακριβως επειδη αναλλωνονται στην δημιουργια προστατευτικου στρωματος επιβαλλεται η αντικατασταση τους κάθε δυο χρονια…
κάθε κατασκευαστης αναλογως χωρας χρησης του προιοντος του προτεινει και συγκεριμενα αντιπηκτικα που τα βαφτιζει με διαφορους τυπους οι οποιοι δεν μας ενδιαφερουν σε αυτή την παρουσιαση…αυτο που μας ενδιαφερει όμως πολύ είναι τι συνιστα αυτή τους ακριβως την διαφοροποιηση…
οι αναστολεις διαβρωσης…
στην αμερικη χρησιμοποιουνται και οι δυο τυποι που αναφερονται πιο πανω με αντιπηκτικα με πυριτιο,ειτε φωσφορικο αλας,ειτε συδυασμο των δυο…
στην ασια αυστηροτατα μονο πυριτιου και στην ευρωπη μονο φωσφορικου αλατος…
οσο περιεργο κι αν ακουγεται ο λογος είναι η ποιοτητα νερου της κάθε ηπειρου…
για παραδειγμα,στην ευρωπη που εχει νερο πλουσιο σε ασβεστιο και μαγνησιο τα αντιπηκτικα με αναστολεα διαβρωσης το φωσφορικο αλας δημιουργουν προβλημα διοτι αυτο αντιδρα με το μαγνησιο και το ασβεστιο δημιουργωντας φωσφορικο μαγνησιο και αντιστοιχα φωσφορικο ασβεστιο το οποιο προκαλει βλαπτικες επικαθισεις στα μεταλλα καθιστωντας πλημμελη την κυκλοφορια του υγρυ,κατ επεκτασιν και τη ψυξη του κινητηρα…
το αντιθετο συμβαινει στην ασια…
εδώ και λιγα χρονια οι χημικοι εχουν προσπαθησει και εχουν βρει λυση στην δημιουργια «παγκοσμιων» αντιπηκτικων που μπορουν να λειτουργησουν ανεξαρτητως ποιοτητος νερου και αποτελεουνται από την σταθερη μας αιθυλενογλυκολη και εχουν οργανικους αναστολεις διαβρωσης οι οποιοι δεν δημιουργουν προστατευτικο στρωμα στα μεταλλα όπως οι ανοργανοι που περιγραψαμε παραπανω αλλα αντιδρουν χημικα με τα μεταλλα εμποδιζοντας την διαβρωση…
συνοψιζοντας…
εμεις οι ελληνες λοιπον πρεπει να χρησιμοποιουμε αντιπηκτικα που ειτε εχουν αναστολεα διαβρωσης το πυριτιο ,ειτε είναι οργανικα οποτε ειμαστε κομπλε…
οποτε…αγοραζετε ότι γραφει στην ταμπελα silicate,ειτε ακουμπατε κατι παραπανω και αγοραζετε ότι γραφει ειτε organic ειτε OAT…
το δευτερο πλεονεκτημα των οργανικων,περαν της συμβατοτητας τους με κάθε νερο είναι ότι είναι μακρας διαρκειας και δεν χρειαζονται αντικατασταση όπως τα «απλα»
επισης επειδη ειμαστε κατά βαση ζεστη χωρα οι αναλογια καλο είναι να φτανει εως και 40% αντιπηκτικο με το υπολοιπο νερο για καλυτερη ψυξη…
οσοι ζειτε βορεια με χαμηλες θερμοκρασιες δουλευετε 50-50…

Δεν υπάρχουν σχόλια: